Bekijk op deze pagina alle veelgestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op. Houd er rekening mee dat de onderstaande informatie onder voorbehoud van wijzigingen is.
Als je je hebt ingeschreven, heb je een bevestiging per e-mail met daarin jouw wachtwoord van jouw account ontvangen. Mocht je na jouw inschrijving jouw gegevens willen wijzigen, alsnog een product willen bestellen, jouw afstand willen wijzigen of jouw startnummer willen overdragen, dan kan dit eenvoudig door in te loggen op jouw Mylaps account.
Verzoeken tot annulering kunnen uitsluitend worden ingediend via het contactformulier.
Bekijk hier de algemene voorwaarden.
Tijdens de Plantsoenloop Groningen kun je deelnemen aan een van de diverse afstanden:
Bij wijziging van de afstand waarvoor ingeschreven is, vindt geen restitutie van inschrijfgeld, of deel daar van, plaats. Wijziging naar een hogere afstand kan mits betaling van het verschil met de prijs van de hogere afstand. Wijzig jij jouw afstand na 13 oktober via het inschrijfformulier? Kom dan op de dag zelf nog naar de helpdesk om een sticker op te halen die je op je startnummer dient te bevestigen. Hiermee word je toegelaten tot het startvak van jouw nieuwe afstand.
Indien coachnummers zijn aangevraagd, wordt dit aantal gerelateerd aan het aantal startnummers. Bij de 1 km Kidsrun geldt één gratis begeleider bij kinderen t/m 6 jaar. Voor kinderen vanaf 7 jaar is begeleiding niet toegestaan. De coachnummers worden in het startpakket meegestuurd. Bij de 2 en 4 km Kidsrun zijn geen begeleiders toegestaan. Coachnummers (zonder tijdregistratie) kunnen worden aangevraagd via info@plantsoenloop.nl.
Bekijk hier de bereikbaarheidspagina.
BibBits zijn krachtige magneten waarmee je op een snelle en eenvoudige manier jouw startnummer op de sportkleding kunt bevestigen - en dat zonder het te beschadigen! De (4) BibBits kun je op de dag van het evenement afhalen. De BibBits zijn te bestellen tot 6 oktober 2019.
Voor de 2 km en 4 km Kidsrun zijn er ereprijzen voor de nummers 1, 2 en 3 overall met een verdeling in jongens en meisjes, maar dus niet per leeftijdscategorie. Alleen voor de 4 km en 8 km Wedstrijdloop zijn er geldprijzen voor de nummers 1, 2 en 3 overall op de verschillende afstanden. Daarbij een verdeling in mannen en vrouwen, maar dus niet per leeftijdscategorie. Voor de 1 km Kidsrun zijn er ereprijzen voor de nummers 1, 2 en 3 van de meisjes en die van de jongens in de vier verschillende leeftijdscategorieën. De categorieën op basis van geslacht én leeftijd op de dag van het evenement zijn:
CODE MANNEN |
LEEFTIJD |
ONDERDEEL |
J4-5 |
4 - 5 |
1 km Kidsrun |
J6 |
6 |
1 km Kidsrun |
J7-8 |
7 - 8 |
1 km Kidsrun |
J9 |
9 |
1 km Kidsrun |
J6-10 |
6 - 10 |
2 & 4 km Kidsrun |
J11-14 |
11 - 14 |
2 & 4 km Kidsrun |
MJUN |
6 - 17 |
4 km RUNX Recreatenloop |
MJUN |
12 - 17 |
8 km RUNX Recreatenloop / 4 & 8 km Wedstrijdloop |
MSR |
18 - 34 |
RUNX Recreatenloop / Wedstrijdloop |
M35 |
35 - 44 |
RUNX Recreatenloop / Wedstrijdloop |
M45 |
45 - 54 |
RUNX Recreatenloop / Wedstrijdloop |
M55 |
55 en ouder |
RUNX Recreatenloop / Wedstrijdloop |
CODE VROUWEN |
LEEFTIJD |
GEBOREN / TIJDVAK |
M4-5 |
4 - 5 |
1 km Kidsrun |
M6 |
6 |
1 km Kidsrun |
M7-8 |
7-8 |
1 km Kidsrun |
M9 |
9 |
1 km Kidsrun |
M6-10 |
6 - 10 |
2 & 4 km Kidsrun |
M11-14 |
11 - 14 |
2 & 4 km Kidsrun |
6 - 17 |
4 km RUNX Recreantenloop |
|
VJUN |
12 – 17 |
8 km RUNX Recreantenloop / 4 & 8 km Wedstrijdloop |
VSR |
18 - 34 |
RUNX Recreatenloop / Wedstrijdloop |
V35 |
35 - 44 |
|
V45 |
45 - 54 |
RUNX Recreatenloop / Wedstrijdloop |
V55 |
55 en ouder |
RUNX Recreatenloop / Wedstrijdloop |
Indien coachnummers zijn aangevraagd, wordt dit aantal gerelateerd aan het aantal startnummers. Bij de 1 km Kidsrun geldt één gratis begeleider bij kinderen t/m 6 jaar. Voor kinderen vanaf 7 jaar is begeleiding niet toegestaan. De coachnummers worden in het startpakket meegestuurd. Bij de 2 en 4 km Kidsrun zijn geen begeleiders toegestaan. Coachnummers (zonder tijdregistratie) kunnen worden aangevraagd via info@plantsoenloop.nl.
De 62e editie van de Plantsoenloop Groningen is op zaterdag 2 november 2019.
Individuele deelnemers kunnen zich inschrijven tot en met zaterdag 2 november 15.00 uur via het online inschrijfformulier, tenzij de startnummers eerder zijn uitverkocht. Voor scholen/verenigingen sluit de inschrijving op vrijdag 1 november 10.00 uur.*
Let op! Bij groepsinschrijvingen geldt dat bij inschrijvingen t/m 6 oktober de startnummers van te voren in één pakket worden opgestuurd naar het opgegeven adres. Zo kun je dus als school, vereniging of groep van te voren de startnummers verdelen. Bij inschrijvingen ná 6 oktober dient de contactpersoon van de groep de startnummers op te halen op zaterdag 2 november bij het wedstrijdsecretariaat.
De start is op de Oranjesingel. De Finish is op de Nassaulaan.
Elke finisher krijgt een persoonlijk downloadable finishcertificaat. Deze is te vinden op jouw persoonlijke uitslagenpagina.
Marathon-photos.com is de officiële fotograaf voor de Plantsoenloop. Alle deelnemers worden gefotografeerd op meerdere plekken van het parcours en natuurlijk bij de finish. Ook worden er persoonlijke filmpjes gemaakt. Dus zorg dat jouw startnummer goed zichtbaar is en lach naar de camera. Op jouw uitslagenpagina staat de link waar jij de foto’s en filmpjes kunt bekijken en bestellen.
Komende editie is de Stichting Vrienden Beatrix Kinderziekenhuis opnieuw als goede doel verbonden aan de Plantsoenloop Groningen om zo geld in te zamelen voor project 'De Liedjesfabriek'. Bij de Liedjesfabriek voelen zieke kinderen zich even beter. Met de mobiele muziekstudio zoeken ze de kinderen in het ziekenhuis op, zelfs aan hun bed! Er wordt gezorgd voor een plezierige afleiding én tastbare herinnering waar ze trots op kunnen zijn: hun eigen lied en videoclip.
Bij inschrijvingen t/m 6 oktober worden de voornamen van de ingeschreven deelnemers op de startnummers gedrukt. Indien ingeschreven vóór 6 oktober worden de startnummers van te voren in één pakket opgestuurd naar het opgegeven adres. Zo kun je dus als school, vereniging of groep van te voren de startnummers verdelen. Bij inschrijvingen ná 6 oktober dient de contactpersoon van de groep de startnummers op te halen op zaterdag 2 november bij het wedstrijdsecretariaat.
Als je je hebt ingeschreven, ontvang je automatisch een bevestiging per e-mail. Zorg dus dat jouw e-mailadres correct is ingevuld. Mocht je na jouw inschrijving jouw gegevens willen wijzigen of alsnog een product willen bestellen, dan kan dit eenvoudig door in te loggen op jouw account via het inschrijfformulier.
Let op: het aantal startbewijzen dat je besteld, dient ook betaald te worden. Dit i.v.m. automatische facturering die volgt na aanmelding via ons inschrijfsysteem. Natuurlijk is het altijd mogelijk om later nog extra startbewijzen aan te schaffen. Pas na 6 oktober is een toeslag van € 3,00 verschuldigd i.v.m. extra administratieve kosten voor late inschrijvingen.
Heb je hulp nodig bij het aanmaken of bij het inschrijven van een bestaande groep? Lees dan deze praktische handleiding door:
- Het stappenplan voor het aanmelden, invoeren en wijzigen van een groep
De inschrijving voor 2019 is geopend. Klik hier om je in te schrijven.
Er zijn geen kleedruimtes beschikbaar. Je kunt je tas (op eigen risico) afgeven bij de garderobe bij/in de Nassauschool. Op vertoon van je startnummer kun je je kleding weer ophalen bij de garderobe.
Voor de leeftijdlimieten gelden de leeftijden op de dag van het evenement:
Alle deelnemers ontvangen een unieke herinneringsmedaille.
Wil jij een unieke persoonlijk aandenken aan de Plantsoenloop Groningen? Laat dan direct na je prestatie je medaille graveren met jouw eigen naam en finishtijd! De medaille die je van ons krijgt na de finish kun je ter plekke laten verbijzonderen bij de graveerstand op de Nassaulaan. Bij je inschrijving kun je de gravering van je medaille bestellen, de kosten hiervoor zijn € 6,50. Je kunt er op de dag zelf ook nog voor kiezen om je medaille te laten graveren, de kosten hiervoor zijn dan € 8,-.
Adviezen in de voorbereiding en vóór de loop
1. Als he problemen hebt met jouw gezondheid, die een verhoogd risico geven op hart / vaatziekten, zoals overgewicht, hoge bloeddruk, te hoog cholesterol, suikerziekte, al eerder opgetreden hart / vaatziekten, danwel veel voorkomen hiervan in de familie, of indien je vaak blessures hebt, adviseren wij je een sportkeuring op een Sport Medisch Adviesbureau (S.M.A) of sportpoli. Op de website www.sportzorg.nl kun je meer informatie vinden over keuringen, manieren van testen en evt. ook een vragenlijst invullen, m.n ook een cardio/vasculaire vragenlijst. Na invulling daarvan kun je bepalen of het voor jou zinvol is om je op hart / vaatgebied medisch te laten keuren.
2. Kleding en weer:
Boven 15 graden en zeker 20 graden moet je je kleden in lichte ventilerende kleding, anders kan het lichaam de warmte niet kwijt en dreigt warmtestuwing. (geen katoen; dat houdt het vocht vast)
Bij koud weer (5 graden en voor langzame lopers 10 graden) is een thermo-shirt op de huid de beste keuze. Draag erover heen een dunne, ventilerende laag (geen nylon). Een muts is aan te raden bij een lage gevoelstemperatuur en wind.
Opm.: Hoe langzamer je tempo des te meer kleding je nodig hebt (behalve bij ca. 20 graden). Bij wandelen treedt een flinke afkoeling op. De gevoelstemperatuur is met name afhankelijk van wind en vochtigheid. Bijvoorbeeld: Wanneer de temperatuur +10°C is met een matige wind (windkracht 5) dan voelt het aan als +4°C. Is het echter 5°C met een matige wind dan voelt het aan als - 4°C. Vaak zakt in Rotterdam 's middags de temperatuur zo'n 5 à 6°C zodat wij vaak bij de langzame lopers afgekoelde lopers zien.
3. Maak een loopschema
Dit is uiteraard afhankelijk van het evenement waaraan je deelneemt.
4. Loop uitsluitend op goed ingelopen ( nooit nieuwe!) schoenen en sokken en let op het wegdek bij iedere training en de wedstrijd. Wissel het links en rechts lopen op de weg af wanneer mogelijk.
5. Heb je een koortsende ziekte (>39o) in de week vóór het evenement, loop dan niet mee!
Adviezen direct voor en tijdens de loop
1. De hoeveelheid die je drinkt, is afhankelijk van het weer en van transpiratie (dit is zeer individueel). Drink tot 45 minuten voor de start extra. Stop dan met drinken en bezoek nog een toilet. Neem een flesje mee in het startvak (ca. 300 ml.) en drink dat 5-10 min. voor de start leeg. Zo voorkom je dat je onderweg moet plassen. Dorstgevoel is nooit een goede graadmeter. Als je niet gewend bent te drinken, drink dan alleen water: 100-200 ml. elke 15 minuten. Dranken met koolhydraat (5-8%) zijn ook geschikt, zorg dat je per uur ongeveer 70 gram koolhydraten inneemt gedurende de gehele race. Flesjes met afgemeten sportdrank (die je aan een riem meedraagt) kunnen je daarbij helpen. Bij koel weer of wanneer je geen snelle loper bent, neem dan liever energiedranken dan vast voedsel of fruit. Dit laatste blijft te lang in de maag. Hulpregel: het gewichtsverschil tussen voor en na de loop van meer dan 1 kg staat gelijk aan de hoeveelheid drank die je te weinig hebt gedronken. Probeer dit uit bij trainingen!
2. Luister naar je lichaam! Voel je je zich niet lekker, stop dan. Eerste symptomen van uitdroging zijn: kippevel op borst en bovenarmen, rillingen, druk in het hoofd, duizeligheid, later spierkramp, braken en droge huid. Deze verschijnselen kunnen snel overgaan in desoriëntatie en verwarring. Heb je wel eens problemen gehad met uitdroging en/of hoge temperatuur dan heb je meer kans het wederom te krijgen (zeker bij warm weer). Loop dan niet; uitvallen is geen schande!
3. Heb je kuitkramp, loop dan langzaam of wandel, eventueel licht rekken; niet stoppen maar wel extra drinken! Pas op voor uitdroging.
4. Start rustig. Controleer je tempo, elke seconde op de kilometer te hard in het begin van de race, kan aan het einde minutenverlies per kilometer betekenen. Loop je eigen tempo; vermijd tempoverhogingen en sprinten in de laatste kilometers.
5. Stop bij pijn op de borst, abnormale kortademigheid en duizeligheid.
6. Let goed op het wegdek en andere situaties om je heen.
7. Breng vaseline aan op tepels, dijen en andere schuurplekken.
8. Medische informatie over ziekten (bijv. suikerziekte,medicijnen) dien je bij je te dragen, bij voorkeur ook vermeld op de achterzijde van het startnummer. Schrijf daar tevens een telefoonnummer op van een contactpersoon, die tijdens de race bereikbaar is. Vermeld je naam, adres en telefoonnummer eveneens op de achterzijde van het startnummer.
Adviezen na de loop
1. Drink veel en loop goed uit. Neem eerst te drinken en gebruik daarna een lichte maaltijd (brood, banaan e.d.).
2. Ook de dagen erna regelmatig wandelen en extra drinken, evenals koolhydraatrijke producten. Neem voldoende tijd voor herstel!
3. Bij koud weer direct verkleden en evt. thee of bouillon drinken. Geen alcoholische dranken of koffie.
4. Direct na de finish is het zinvol om ruim te drinken en voldoende koolhydraten te eten om het vocht- en energieverlies weer aan te vullen. Sportdrankjes met koolhydraten, een ruime hoeveelheid water ( >1/2liter) en rijpe bananen of andere vruchten zijn aanraders.
Urgente vragen vlak vóór de wedstrijd
Heb je, ondanks goede voorbereiding en het lezen van de medische voorlichting, nog urgente vragen over training, blessures, voeding etc. op de dagen vóór een loopevenement dan kun je contact opnemen met jouw huisarts.
Wil jij perfect voorbereid aan de start van de Plantsoenloop verschijnen? Dan biedt MyEnergyLab het ideale platform om verantwoord veilig jouw sportieve doel te bereiken. www.myenergylab.be. Je kunt het trainingsschema aanschaffen bij jouw inschrijving.
* Speciale prijs: € 5,00 voor een trainingsschema van 8 tot 24 weken (normale prijs: € 1,- per week).
* Nadat jouw inschrijving is ontvangen, krijg je binnen enkele dagen een e-mail van MyEnergyLab met je persoonlijke vouchercode.
Bekijk hier de parcourskaarten.
De nummer 1/2/3 van de 1 km, 2 km en 4 km Kidsruns ontvangen een podiumprijs. Daarnaast ontvangen alle deelnemers van de Plantsoenloop een herinneringsmedaille.
Bekijk hier het volledige programma (onder voorbehoud van wijzigingen).
De start is op de Oranjesingel. De Finish is op de Nassaulaan.
Individuele inschrijvingen
Jouw startnummer wordt voorzien van jouw voornaam, mits jij je voor 6 oktober hebt ingeschreven. Iedere deelnemer dient zijn of haar startnummer op zaterdag 2 november af te halen bij het wedstrijdsecretariaat. Startnummers worden dus niet opgestuurd.
Groepsinschrijvingen
Bij inschrijvingen t/m 6 oktober worden de voornamen van de ingeschreven deelnemers op de startnummers gedrukt. Indien ingeschreven vóór 6 oktober worden de startnummers van te voren in één pakket opgestuurd naar het opgegeven adres. Zo kun je dus als school, vereniging of groep van te voren de startnummers verdelen. Bij inschrijvingen ná 6 oktober dient de contactpersoon van de groep de startnummers op te halen op zaterdag 2 november bij het wedstrijdsecretariaat.
Je wordt dringend verzocht voor je eigen veiligheid het medisch paspoort aan de achterzijde van het startnummer in te vullen. Het startnummer dien je op de borstzijde te dragen. Je startnummer is persoonlijk en niet overdraagbaar. Bij calamiteiten dient je startnummer namelijk als medisch paspoort.
Indien je onverhoopt niet kunt deelnemen aan het evenement en toch een startnummer hebt gekocht, kun je je startnummer laten overschrijven op een andere naam. Hieronder lees je alle informatie.
In verband met het bestellen van de startnummers is het overschrijven van een startnummer met bedrukking van voornaam mogelijk tot en met 6 oktober. Hierna worden de startnummers bedrukt en is het niet meer mogelijk jouw voornaam op het startnummer te drukken.
Het is na 6 oktober nog steeds mogelijk om je startnummer over te dragen zodat de naam in de uitslagen goed staat. Het startbewijs wordt dan per e-mail opgestuurd naar degene die staat ingeschreven en dient onderling te worden overdragen. Deze verantwoordelijkheid ligt bij de lopers.
De eventuele betaling voor het overnemen van het startnummer dient onderling geregeld te worden.
Je kunt je tas (op eigen risico) afgeven bij de garderobe bij/in de Nassauschool. Op vertoon van je startnummer kun je je kleding weer ophalen bij de garderobe.
MYLAPS BibTag
Bij alle onderdelen van de NN Marathon Rotterdam zal de MYLAPS BibTag worden gebruikt voor het registreren van je tijd. Achter op je startnummer (Bib) bevindt zich een elektronische chip (Tag) en een kunststof afstandhouder. BibTag maakt het registreren van je tijden heel eenvoudig, het enige wat je moet doen is het correct dragen van het startnummer.
Informatie om een goede tijdregistratie te garanderen
De Tags hoeven niet ingenomen te worden na de race, je kunt het startnummer (met Tag) als souvenir bewaren of bij het gewone afval weggooien (kunststof).
Wat is de officiële tijd?
De brutotijd is de officiële tijd. Deze start op het moment dat het startschot valt en stopt op het moment dat je de finish passeert. De nettotijd is de tijd die start op het moment dat je de mat op de startlijn passeert en stopt als je de finish passeert. Deze nettotijd wordt als extra service vermeld.
Toiletten bevinden zich op de Nassaulaan.
Alle uitslagen worden na afloop van het evenement op deze website gepubliceerd.
Tijdens het evenement vind je waterposten. Tip van de organisatie: drink een halfuur voor de start nog water of een sportdrankje dat je gewend bent te drinken. Tijdens de wedstrijd neem je bij elke verzorgingspost een bekertje water aan en drink je dit helemaal op.
Nu je inschrijving rond is ga je de volgende stap zetten in jouw voorbereiding naar de Plantsoenloop. Wij kunnen jou hiermee helpen samen met de expertise van Energylab professionals en het geven van trainingscursussen. Hieronder lees je daar meer over.
Meer uit jezelf halen, dat is wat wij nastreven. Heb je weleens nagedacht over hoe jij jezelf kunt verbeteren met behulp van conditietesten, complete bodyscans of steunzoolanalyses? Energy Lab biedt deze professionele dienstverleningen aan voor zowel de recreatieve sporter als de topsporter.
Onze dienstverleningen in het lab zijn erop gericht om jou op een verantwoorde en wetenschappelijk onderbouwde manier te helpen in het realiseren van je sportieve ambities. Dit doen we via een uitgebreid aanbod aan o.a. conditietesten, steunzoolanalyses, bodyscans en voedingsadvies.
MyEnergyLab is een ideaal online trainingsplatform om verantwoord jouw sportieve doel te bereiken. Je kunt het schema aanschaffen bij jouw inschrijving voor de Plantsoenloop Groningen. Wij bieden een speciale actie aan: € 5,00 voor een trainingsschema van 8 tot 24 weken. De normale prijs is € 1,- per week. Nadat jouw inschrijving is ontvangen, krijg je binnen enkele dagen een e-mail van MyEnergyLab met je persoonlijke vouchercode.
Wij helpen graag om Business Teams topfit en blessurevrij aan de start te krijgen. Energy@Work staat voor het uitwerken en implementeren van duurzame beweeg- en gezondheidscampagnes op maat voor bedrijven. Betrokken, fitte en mentaal sterke werknemers vormen immers het belangrijkste kapitaal van elk bedrijf.
Meedoen aan de Plantsoenloop Groningen, maar zelf niet meelopen? Kom helpen als vrijwilliger! Onze vrijwilligers bieden wij een superleuke ervaring bij een Gronings hardloopevenement, waarbij professionaliteit en gezelligheid voorop staat! Dat is wat wij je willen bieden tijdens de Plantsoenloop Groningen. Wij zoeken vrijwilligers die van aanpakken weten en die de organisatie die dag graag willen helpen. Klik hier voor meer informatie of klik hier om je direct aan te melden.
Op ons evenement is het wedstrijdreglement van de Atletiekunie en World Athletics van toepassing. Klik hier voor het volledige wedstrijdreglement.
Wil je jouw inschrijving wijzigen? Log in met jouw account via het online inschrijfformulier. Bekijk voor meer informatie over het wijzigen van jouw inschrijving de algemene voorwaarden.